Wat is kennelhoest?

Bij ons op het spreekuur zien we regelmatig hoestende honden. Een mogelijke en vaak voorkomende oorzaak hiervan is kennelhoest. Kennelhoest is een besmettelijke aandoening die kan worden veroorzaakt door verschillende soorten virussen en bacteriën, waaronder het Parainfluenzavirus en Bordetella bronchiseptica.

Hoe krijgt uw hond het?

Honden kunnen besmet worden via het contact met andere honden met kennelhoest. Meestal krijgt de hond 3-10 dagen na de besmetting verschijnselen. Niet alle honden met een kennelhoest besmetting zijn ziek. Sommige honden hebben alleen een snotneus, terwijl andere last hebben van een harde droge hoest met kokhalzen (dit klinkt soms alsof er iets vast zit in de keel). In enkele gevallen ontstaat er een longontsteking.

Katten zijn niet erg gevoelig voor kennelhoest. Voor de meeste mensen is kennelhoest ongevaarlijk. Mensen met chronische luchtwegproblemen of een slechte weerstand (chemotherapie of AIDS) kunnen ziek worden van de Bordetella bacterie.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van de verschijnselen en het lichamelijk onderzoek. Honden hebben vaak een harde droge hoest en hoesten soms een helder of wittig slijm op. De meeste honden zijn niet heel ziek van een kennelhoest besmetting en zijn levendig en eten goed. Bij het lichamelijk onderzoek gaan honden vaak hoesten bij een lichte druk op de luchtpijp en valt soms een verhoogde lichaamstemperatuur op.

Behandeling

De behandeling van kennelhoest zal op basis van de verschijnselen en het lichamelijk onderzoek worden ingesteld. Vaak is er een combinatie van medicatie (bijvoorbeeld ontstekingsremmers en soms een slijmoplosser en/of hoestdrank) en simpele aanpassingen (zoals rust en een borsttuig) nodig. Antibiotica zijn over het algemeen niet nodig en het onderdrukken van de hoest met antitussiva (anti-hoest) kan juist averechts werken.

Preventie

Er bestaat een vaccinatie tegen kennelhoest, dit kan onderhuids of als neusenting. De neusenting werkt sneller (binnen 3-5 dagen) en geeft direct bescherming op de plek waar de verwekkers binnen komen (de neus).

Ondanks een vaccinatie kan een hond nog steeds worden besmet met kennelhoest. Dit komt omdat de enting beschermt tegen de meest voorkomende verwekkers (Parainfluenza en Bordetella). Helaas zijn er ook nog andere ziekteverwekkers met dezelfde klachten zoals het Canine respiratoir corona virus, Canine herpes, Mycoplasma spp. en Streptococcus zooepidemicus, waar we niet tegen kunnen enten.

Uiteraard zijn er ook nog vele andere oorzaken waarom een hond kan hoesten. Als het hoesten langer dan 3 dagen aanhoudt of als er andere klachten zijn, adviseren wij altijd om de hond te laten nakijken door een dierenarts.