Kennelhoest bij de hond

Bij ons op het spreekuur zien we regelmatig hoestende honden. Een mogelijke en vaak voorkomende oorzaak hiervan is kennelhoest.

Wat is kennelhoest bij honden?

Kennelhoest is een besmettelijke aandoening aan de voorste luchtwegen (neus, keel, luchtpijp) die kan worden veroorzaakt door verschillende soorten virussen en bacteriën, waaronder het Parainfluenzavirus en Bordetella bronchiseptica.

Hoe krijgt uw hond kennelhoest?

Hoewel de naam dat wel doet vermoeden, wordt kennelhoest niet alleen in kennels opgelopen. Honden worden met name besmet via direct contact met andere honden met kennelhoest, wat overal kan gebeuren. Daarnaast kan besmetting ook plaatsvinden via indirect contact, maar dit is minder voorkomend. Meestal krijgt de hond 3-10 dagen na de besmetting verschijnselen.

Is kennelhoest besmettelijk voor mensen of andere dieren?

Zoals eerder verteld is kennelhoest bij honden onderling besmettelijk. Een hond met kennelhoest is ongeveer een week besmettelijk voor andere honden.

Voor de meeste mensen is kennelhoest ongevaarlijk. Mensen met chronische luchtwegproblemen of een slechte weerstand (chemotherapie of AIDS) kunnen wel ziek worden van de Bordetella bacterie. Katten kunnen besmet raken met de Bordetella bacterie en hier niesziekte of een longontsteking van krijgen. Dit komt over het algemeen zelden voor.

Wat zijn de symptomen van kennelhoest?

Niet alle honden met een kennelhoest besmetting zijn ziek. Sommige honden hebben alleen een snotneus, terwijl andere last hebben van een harde droge hoest met kokhalzen (dit klinkt soms alsof er iets vast zit in de keel). Sommige honden kunnen ook last krijgen van traanogen/ontstoken ogen. In enkele gevallen ontstaat er een longontsteking, maar dit is zeldzaam.

Diagnose kennelhoest

De diagnose wordt gesteld op basis van de verschijnselen en het lichamelijk onderzoek. Honden hebben vaak een harde droge hoest en hoesten soms een helder of wittig slijm op. De meeste honden zijn niet heel ziek van een kennelhoest besmetting en zijn levendig en eten goed. Bij het lichamelijk onderzoek gaan honden vaak hoesten bij een lichte druk op de luchtpijp en valt soms een verhoogde lichaamstemperatuur op.

Behandeling kennelhoest

De behandeling van kennelhoest zal op basis van de verschijnselen en het lichamelijk onderzoek worden ingesteld. Vaak is er een combinatie van medicatie (bijvoorbeeld ontstekingsremmers en soms een slijmoplosser en/of hoestdrank) en simpele aanpassingen (zoals rust en een borsttuig) nodig. Door kennelhoest kan er irritatie aan de luchtwegen ontstaan. Een halsband kan dan vervelend werken op de keel, waardoor een borsttuig prettiger is. Antibiotica zijn over het algemeen niet nodig en het onderdrukken van de hoest met antitussiva (anti-hoest) kan juist averechts werken.

Bestaat er een vaccinatie tegen kennelhoest?

Er bestaat een vaccinatie tegen kennelhoest, dit kan onderhuids of als neusenting. De neusenting werkt sneller (binnen 3-5 dagen) en geeft direct bescherming op de plek waar de verwekkers binnen komen (de neus).

Ondanks een vaccinatie kan een hond nog steeds worden besmet met kennelhoest. Dit komt omdat de enting beschermt tegen de meest voorkomende verwekkers (Parainfluenza en Bordetella). Helaas zijn er ook nog andere ziekteverwekkers met dezelfde klachten zoals het Canine respiratoir corona virus, Canine herpes, Mycoplasma spp. en Streptococcus zooepidemicus, waar we niet tegen kunnen enten.

Uiteraard zijn er ook nog vele andere oorzaken waarom een hond kan hoesten. Als het hoesten langer dan 3 dagen aanhoudt of als er andere klachten zijn, adviseren wij altijd om de hond te laten nakijken door een dierenarts.