Preventieve zorg

Katten vertellen ons helaas niet altijd even duidelijk dat ze zich niet lekker voelen. Regelmatige controle en goede preventieve zorg zijn daarom erg belangrijk. Het advies van Dierenkliniek Vondelpark is om uw huisdier tenminste 1 keer per jaar te laten controleren en indien nodig, ook te vaccineren.

Gezondheidscontrole

Tijdens de gezondheidscontrole controleren we onder andere het gewicht, het gebit, de oren en ogen, het hart, de longen, de buik, de vacht en de nagels van uw kat. Het is hierdoor mogelijk om onderliggende aandoeningen, zoals bijvoorbeeld een hartruis, beginnende nierziekte of gebitsproblemen vaak al in een vroeg stadium op te sporen. Hoe eerder een probleem bekend is, hoe beter te behandelen en hoe minder ongemak (en onvoorziene kosten) het voor uw kat en voor u als eigenaar oplevert.

Vaccinaties

Regelmatig vaccineren is voor katten van alle leeftijden belangrijk. Vaccinaties zijn bedoeld om besmettelijke ziekten te voorkomen of de ziekteverschijnselen na besmetting minder ernstig te maken. Besmettelijke ziekten kunnen op verschillende manieren van dier op dier worden overgebracht, namelijk:

• Rechtstreeks (snuffelen, likken, bijten)
  • Via de lucht (hoesten, niezen)
  • Via de omgeving (water, vloer, verschillende oppervlakken en voorwerpen)
  • Via mensen (handen, kleding)

Voor de katten die niet buiten komen is het dus ook raadzaam om ze te laten vaccineren. De tijd tussen de vaccinaties kan echter wel verschillen.

Om de bescherming van de vaccinaties te behouden dienen deze jaarlijks herhaald te worden. Katten worden standaard gevaccineerd tegen Kattenziekte en Niesziekte. Het vaccin tegen Niesziekte wordt jaarlijks gegeven (afhankelijk van de leefomstandigheden), het vaccin tegen Kattenziekte wordt elke 3 jaar gegeven. Alleen wanneer uw kat nog een kitten is, geldt een ander schema.

Indien uw kat mee gaat naar het buitenland moet ze worden ingeënt tegen Rabiës of Hondsdolheid. Dit vaccin moet na één jaar herhaald worden en is daarna drie jaar geldig. Het vaccin mag pas worden toegediend vanaf een leeftijd van 3 maanden.
Sommige kattenpensions stellen ook strenge eisen aan de vaccinatiestatus van uw kat. Controleer daarom altijd vantevoren of uw kat alle vaccinaties gehad heeft.

Vaccinatieschema kitten
8-9 weken

Kattenziekte + Niesziekte
(alleen nodig bij “multi-cat households”  (>4 katten/huishouden) of een onbekende voorgeschiedenis van het kitten)
12 weken Kattenziekte + Niesziekte
16 weken Kattenziekte + Niesziekte
Vaccinatieschema volwassen kat
1 jaar Kattenziekte + Niesziekte
2 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten) Niesziekte
3 jaar (Alleen nodig bij katten die in contact komen met andere katten) Niesziekte
4 jaar Kattenziekte + Niesziekte

Vaccinatie op maat

Wij vinden het belangrijk om dieren niet zomaar te enten maar een weloverwogen keuze daarin te maken. Dit heet vaccineren op maat! De laatste tijd zijn de inzichten over vaccineren bij dieren veranderd. Wij zijn op de hoogte van de allernieuwste richtlijnen en houden ons daar graag aan (bron: ‘De consensus over vaccineren en titeren bij de hond en kat van de KNMvD’ en de ‘WSAVA guidelines‘).

Op basis van de nieuwe inzichten hebben wij het entschema bij katten veranderd. Afhankelijk van de leefomstandigheden van uw kat, kan het vaccinatie schema iets afwijken van het hierboven beschreven schema. In goed overleg zullen wij een weloverwogen keuze voor uw dier maken.

Wilt u meer informatie lezen over vaccinatie en (eventueel) titeren bij de kat? Klik dan hier.