Alles wat u moet weten over de uitbraak van de Kattenziekte

Op dit moment is er een lokale uitbraak van de kattenziekte gaande. De ziekte is opgedoken in Gelderland, specifiek in Harderwijk en Ermelo. De kattenziekte, veroorzaakt door het Feline Panleukopenievirus, is een zeer besmettelijke ziekte met geregeld een dodelijke afloop. Ondanks dat de kattenziekte niet zo vaak meer voorkomt, is het bijna elk jaar wel een keer raak.

Wanneer uw kat gevaccineerd is, is het risico op het ontwikkelen van kattenziekte heel klein. Daarom lopen met name kittens een groot risico, omdat die soms nog niet volledig zijn gevaccineerd. Zelfs als uw kat binnen woont, loopt het nog gevaar wanneer het niet gevaccineerd is tegen kattenziekte. De ziekte is namelijk heel erg besmettelijk en kan gemakkelijk worden mee genomen via de schoenen of andere spullen.

Symptomen kattenziekte

Het feline panleukopenie virus veroorzaakt meestal maagdarmkanaal problemen. Vaak gaat dit gepaard met diarree en/of braken, variërend van mild tot zeer ernstig. Katten met kattenziekte voelen zich over het algemeen erg ziek Ook kunnen de witte bloedcellen worden aangetast, waardoor de katten sneller ziek worden van andere virussen of bacteriën. Katten kunnen heel snel uitdrogen en zullen helaas in veel gevallen overlijden.

Behandeling kattenziekte

Tegen de kattenziekte is geen directe behandeling. Dat betekend dat, wanneer een kat besmet raakt met het panleukopenie virus, de kat alleen symptomatisch behandeld kan worden. Het belangrijkste is het geven van infuus en dwangvoeding, maar soms moeten er ook middelen tegen het braken en antibioticum worden ingezet.

Bescherming kattenziekte

Vaccinatie tegen kattenziekte behoort tot de basisvaccinatie. Wij adviseren meestal om kittens op 12 weken en op 16 weken leeftijd te vaccineren. Op 1 jaar leeftijd wordt er weer tegen kattenziekte ingeënt en daarna elke 3 jaar. Dit geldt zowel voor binnen- als voor buitenkatten. Voor buitenkatten zijn er nog additionele vaccinaties aan te raden.

Bent u benieuwd of uw kat de juiste bescherming heeft tegen de kattenziekte? Neem gerust contact op zodat we dit voor u kunnen bekijken!

kattenziekte