Madenziekte bij konijnen

Wat is madenziekte?

Eén van de bekendere ziektes onder de konijnen is Myiasis, oftewel madenziekte. Myiasis wordt veroorzaakt door de blauwgroene bromvlieg die eitjes in de vacht van het konijn.

Hoe komt een konijn aan madenziekte?

Het wordt weer warmer buiten! Dat is heerlijk, maar brengt op sommige fronten ook weer nieuwe gevaren met zich mee. In de zomer zijn er meer vliegen en die kunnen aangetrokken worden tot vieze luchtjes van konijnenurine- en ontlasting. De vliegen leggen dan eitjes in de vacht van het konijn, meestal rondom de anus. Uit de eitjes komen maden en die vreten zich binnen 4 uur een weg naar binnen door de huid van het konijn heen. Natuurlijk is dit enorm pijnlijk en daarnaast ook heel onhygiënisch. Konijnen sterven binnen 2 dagen van de vieze ontsteking en eventuele bloedvergiftiging die ontstaat.

Een ziek konijn, dat stilzit en niet eet en keutelt, is in álle gevallen een spoedgeval. Maar bij een konijn met madenziekte, of Myiasis zoals de ziekte officieel heet, telt echt elke minuut. Dus als je konijn niet zichzelf is, een vieze/natte achterkant heeft of als je daadwerkelijk de witte maden ziet, bel ons dan meteen en kom zo snel mogelijk langs. We behandelen het konijn, indien nodig onder narcose, verwijderen alle maden en maken de wonden schoon en droog. Het konijn zal daarnaast behandeld worden met antibioticum, pijnstilling en eventueel medicatie om de darmen weer op gang te helpen.

Hoe voorkom je madenziekte?

Het allerbeste is natuurlijk voorkomen dat vliegen eitjes leggen in de vacht van het konijn. Hieronder een aantal tips:

• Zorg voor een schoon hok! Minder vieze luchtjes = minder aantrekkingskracht voor vliegen
  • Plaats horren voor het hok of voor de ramen bij een binnenkonijn
  • Konijnen met urinewegproblemen of plakpoep lopen meer risico. Voor advies bij deze aandoeningen, neem contact met ons op.
  • Behandel het konijn met een anti-myiasis spray.

Bij vragen, opmerkingen of twijfel, bel ons gerust!